Tårta igen

Min chef slutade nyligen och det gav ju ett bra tillfälle till tårta! Eftersom det var en jobbrelaterad tårta blev det även jobbrelaterade dekorationer; en dator, några böcker och en portfölj. Och så lite vårblommor också. :) Denna tårta täckte jag med sugar paste och det har jag aldrig gjort tidigare. Jag har tyckt att det är så sött och äckligt och inte velat prova. Nu hade jag dock ingen marsipan, så det fanns inget att välja på. Jag upptäckte följande;
1. Det blev inte så äckligt. Helt ok, faktiskt. Marsipanen är ju också väldigt söt. Nästa gång ska jag spackla tårtan med en marängsmörkräm med citron och då borde resultatet bli ännu bättre (om det går att tillföra citron till smörkrämen utan att det går åt fanders, vill säga. Jag ska forska vidare på det.)
2. Sugar paste är mycket mer lättarbetad än marsipan och det var avsevärt mer enkelt att få på locket och resultatet blev riktigt bra.

Eftersom jag kan få tag på sugar paste, men inte marsipan här i stan, så ska jag nog köra på sp från och med nu. Det var ju en bra upptäckt!

För att tårtan inte skulle kännas för söt och otäck fyllde jag den med limemousse och hallonvaniljmousse. Mina kollegor sade att de gillade tårtan. (Fast jag antar att de inte skulle erkänt om de inte tyckte om den. :P)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0